Cyklar Handla räntefritt 4mån 6mån 12mån 24mån |
Vi satsar på kvalitetscyklar som dom flesta känner till.
- Råd & Rön Vi tänker kvalité. 20"enhjuling för lek och balansövning från ca 140cm och uppåt tar ca 15 tim att lära. Mer info längre ner på sidan
|
||
En ren cykel håller bättre
Checklista för dig som använder cykeln
regelbundet
I lagens namn
Rätt sadelhöjd
Ställ helst in cykeln
Pumpa däcken
Välspänd kedja
Rätt olja
Laga en punktering
Hjälmen är livsviktig
Rätt klädd
En ren cykel håller bättre
En ren cykel är alltid snyggare och enklare att underhålla. Dessutom håller den
längre. Nav, drev och andra delar som är täckta med smuts, olja och vägsalt
fungerar sämre och utsätts för onödigt slitage.
Hur ofta du behöver tvätta cykeln beror naturligtvis på hur ofta du använder
den, och i vilket väglag. Använd sunt förnuft. Börjar cykelns nav och drev bli
täckta med smuts är det dags för tvätt. Du behöver bara en hink med ljummet
vatten, diskmedel eller bilshampoo, en svamp och en diskborste. Tvätta mjukt som
när du tvättar en bil för hand. Det går bra att skölja av cykeln med en
vattenslang men avstå från att använda en högtryckstvätt. Strålen är för stark,
vatten tränga in och skada lagren. Ett annat gott skäl för att hålla cykeln ren
är att du slipper få smuts på kläderna.
Checklista för dig som använder cykeln regelbundet.
Förutom att hålla cykeln ren är det här en lista med saker som är bra att
kontrollera:
1. Börja med att se till att de här delarna sitter fast och är oskadade: Sadel,
sadelstolpe, styre, styrstam, hjul, däck, framgaffel, pakethållare, stöd,
skärmar, reflexer och lampor.
2. Smörj kedjan och torka av överflödig olja.
3. Kontrollera att handbromsen tar – och tar jämnt. Tryck in ett bromshandtag i
taget och gunga cykel fram och tillbaka. Cykeln ska gunga med utan några tecken
på glapp.
4. Kontrollera att hjulen är raka, hela, sitter fast ordentligt och inte ligger
an mot fälgbromsen. Däcken ska vara ordentligt pumpade och ekrarna ska vara
jämnt spända.
5. Snurra tramporna och vicka dem i sidled. Det ska inte vara något glapp.
6. Kedjan slits hårt, se till att den inte börjar bli utsliten.
7. Smörj växel- och bromsvajrarna med en tunn olja, där de går in i vajerhöljet.
Att byta växelvajer kan vara komplicerat, det kan vara enklast att låta
verkstaden göra det.
8. Lyssna efter ljud när du cyklar. En cykel som är vältrimmad skramlar inte.
Upptäcker du några lösa delar och muttrar – dra åt dem direkt. För din egen
säkerhet och för att du slipper besväret med att köpa nya delar.
9. En god vana är att börja cykelsäsongen med att lämna in cykeln för service
och genomgång.
I lagens namn
Det finns några enkla och kloka regler för cyklister och cyklar. Det handlar om
säkerhet för dig och dina medtrafikanter. Enligt svensk lag måste en cykel
alltid vara utrustad med ringklocka och broms. Cyklar du när det är mörkt måste
cykeln ha belysning med vitt eller gult ljus fram och rött ljus bak. Vit reflex
fram, röd reflex bak samt gula eller vita sidoreflexer.
Cyklar du på allmän väg räknas du som trafikant och är skyldig att känna till
och följa gällande trafikregler. Är du under femton år och färdas med en
tvåhjulig cykel säger lagen att du ska använda cykelhjälm. (Alla rekommenderas
att ha hjälm). Har du fyllt 15 år får du skjutsa ett barn som är under 10 år.
Har du fyllt 18 år får du skjutsa två barn som är under Barn i barnstol skall
alltid sitta fastspända och ha hjälm. Lämna aldrig barn på cykeln när den endast
står på sitt parkeringsstöd. Är du över 15 år och skjutsar en yngre person är
det din skyldighet att se till att den du skjutsar använder hjälm.
Rätt sadelhöjd
Med rätt höjd på sadeln blir din cykling både bekvämare och effektivare. Benen
ska bara vara lätt böjda när du sitter på sadeln och har foten på pedalen "kl.
18". Det ger bra trampkraft. Se också till att sadeln är ordentligt fastsatt
efter att du gjort inställningen.
Ställ helst in cykeln
En cykel som står utomhus i ur och skur får kortare livslängd. Dessutom är det
alltid trevligare att cykla på en torr cykel än en våt. Ställ din cykel under
tak eller allra helst inomhus i ett cykelrum eller garage.
Pumpa däcken
Rätt ringtryck gör att cykeln rullar bättre. Ju smalare däck desto högre
ringtryck. Med lite mindre luft i däcken under vintern klarar du i regel halkan
bättre. Ännu bättre är att skifta till dubbdäck på vintern.
Välspänd kedja
En kedja måste vara välspänd, annars är den farlig. Kedjan ska inte gå att
flytta mer än 1 cm "upp eller ner ". På standardcyklar spänns kedjan genom att
lätta muttrarna på bakhjulet. Dra hjulet bakåt så att kedjan blir lagom spänd.
Dra åt muttrarna och se till att hjulet hamnar rakt. Kontrollera att hjulet
sitter fast ordentligt.
Rätt olja
Undvik helst sprayoljor. De kan ha en bra rengörande effekt men innehåller mer
alkohol än olja och smörjer därför inte tillfredställande. Rengör kedjan med
avfettningsmedel om kedjan inte varit smörjd på länge. Låt sen kedjan torka
(torka den gärna med en trasa innan den får självtorka). Smörj den med en
cykelkedjeolja och trampa runt så kedjan smörjs jämnt runtom. Efter det kan du
underhålla vartefter det blir nödvändigt. Det är särskilt viktigt att tänka på
smörjningen om cykeln står parkerad utomhus och om du cyklar i regn eller
snömodd.
Om du använder oljespray och har fälgbromsar – spraya inte på fälgarna. Då tar
inte bromsarna de närmaste timmarna. Det är också särskilt viktigt att
underhålla cykelkedjan om du har en cykel med enbart fotbroms. Skulle kedjan gå
av saknar du helt bromsar.
Laga en punktering
Att laga en punktering är som det mesta, när man väl kan är det ganska enkelt.
Här är en vägledning
1. Vänd cykeln upp och ner och lossa hjulet. Skruva bort ventilringen och
ventilhatten. Använd helst däckavtagare (speciellt verktyg) för att kränga av
däcket. Det går oftast bra utan men använd inga vassa verktyg till detta moment.
2. Ta ur slangen och pumpa upp den så att du ser var hålet är. Du kan doppa ner
slangen i ett kärl med vatten, luftbubblorna visar var hålet är. Markera hålet
med en färgpenna.
3 .Rengör ytan kring hålet och rugga upp ytan försiktigt med fint sandpapper.
Det gör att limmet fäster bättre.
4. Stryk på ett tunt lager lim (gummisolution) och låt torka 2-3 minuter.
5. Sätt på en lagningslapp, se till att den fäster väl och tryck noga fast den
längs kanterna. Vänta i fem minuter.
6. Känn försiktigt på insidan av däcket så att det inte sitter något vasst
föremål som kan orsaka en ny punktering.
7. Lägg in slangen i däcket igen och se till att den inte tvinnar sig.
8. Kräng på däcket igen och fäst ventilringen så att inte ventilen smiter in i
fälgen.
Källa: Cykelfrämjandet
Hjälmen är livsviktig
Mer än 30 % av alla cyklister som skadas får huvudskador. En hjälm räddar liv
och skyddar många gånger mot skador med allvarliga konsekvenser. De vanligaste
orsakerna till cykelolyckor är tekniska fel på cykeln, felbedömningar från
cyklistens sida eller hinder i körbanan (t ex stenar, lyktstolpar, dålig
snöröjning eller löst grus) Med andra ord singelolyckor.
När du ska köpa en hjälm, kontrollera att den är CE-märkt. Undersökningar har
visat att en hjälm med glatt yta kan vara bättre än en hjälm med sträv yta. Det
är också bra om skärmen sitter löst. Annars kan den stöta hjälmen bakåt vid ett
fall med ansiktet nedåt. 70 % av slagen som drabbar huvudet vid fall är mot
ansiktet, pannan eller tinningen. Därför är det viktigt att hjälmen sitter
perfekt så att dessa områden skyddas.
Satsa på en snygg, lätt hjälm med god ventilation. Annars kommer den inte att
användas. Man ska trivas med sin hjälm. En rekommendation är att du byter hjälm
var tredje till var femte år pga. materialutmattning. Används hjälmen dagligen är
det också en anledning att byta hjälm ganska ofta.
Barnhjälm: Alla personer under 15 år ska enligt lag bära hjälm vid cykling. Det
gäller också de som blir skjutsade på cykel och eller sitter i cykelkärror.
Barn upp till sju år bör ha en särskild barnhjälm med grönt spänne. Denna
hjälmtyp ger samma skydd som en vuxenhjälm men hakremmen lossnar vid högre
belastning om barnet t ex har på sig hjälmen vid lek. Barn ska inte cykla själva
i trafiken förrän de är 12-13 år.
Rätt klädd
Till jobbet: Cykling är det transportmedel som är energi-effektivast. Cyklar du
i lagom tempo till jobbet så går det åt mindre energi än att promenera samma
sträcka i rask takt. Därför behöver du inga särskilda cykelkläder om du cyklar
till jobbet. Det kan dock vara praktiskt att skydda byxbenen. Ett gem eller
cykelspänne för att samla ihop högra byxbenet vid vristen brukar räcka. Ett par
lätta cykelhandskar kan också vara bra eftersom man reflexmässigt tar emot med
händerna om man cyklar omkull.
Om det är minusgrader, tänk på att du blir varm när du cyklar. Ofta tar man på
sig för mycket. Testa dig fram, och tänk på att det framförallt är fingrarna,
fötterna och öronen som man fryser om.
Till träning: Klädseln är viktig om du cyklar långa träningspass eller på en
något längre cykelsemester. Cykelhandskar är alltid bra, inte minst om du skulle
falla. Skrapar du upp händerna under en längre cykeltur så blir det svårt att
fortsätta. I de flesta träningssammanhang brukar vikten att klä sig i olika
lager betonas. Cykling är inget undantag. En underställströja är värd mycket.
Den ventilerar bra och torkar dessutom snabbt. Har du cykelbyxor som är
vadderade ska vadderingen vara närmast kroppen. Det finns olika modeller på
cykelbyxor, från tights till shorts med eller utan vaddering. Under kyligare
dagar kan du ha ett par långa tights, alternativt vanliga vindskyddande
träningsbyxor.
Blir du blöt om överkroppen blir du snart nedkyld. Med understället i
kombination med en kort- eller långärmad cykeltröja klarar du dig bra på
sommaren. En tunn vindtät jacka med förlängda ärmar är bra om det blir kyligt.
Under hösten och våren behöver du egentligen inte klä dig på något annat sätt.
Ska du göra längre uppehåll måste du ha kläder som värmer när du står still. En
fleecetröja värmer och släpper igenom luft.